Go to Top

Yö Ibas-laboratoriolla

Illalla klo 19.10 Ginen päivystyspuhelin soi. Oslolaisen suuryrityksen RAID-järjestelmä oli mennyt epäkuntoon ja satojen käyttäjien tietoja kadonnut. Tietojen palautuksella on kiire, koska järjestelmä on jatkuvassa käytössä ja sen toiminta on yritykselle elintärkeää.

Millainen tehtävä on edessämme?

RAID-järjestelmän perusajatuksena on korkea vikasietoisuus ja selvityminen erilaisista virhetilanteista. Usein RAID-järjestelmän vikaantumisen taustalla on jonkinlainen laiterikko, mutta myös muut seikat voivat johtaa tietojen menetykseen.

Gine ja oslolaisen yrityksen teknikot pohtivat aluksi millaista ensiapua järjestelmälle voidaan antaa. Kyse on neljän kiintolevyn RAID 5-järjestelmästä NTFS-tiedostojärjestelmässä. Ilmeisesti toistaiseksi vain muutamia kansioita ja tiedostoja on kadonnut. Teknikot eivät ole täysin varmoja siitä, mitä on tapahtunut ja mistä syystä. Puhelun aikana laitteisto on yhä käynnissä, mutta Gine ohjeistaa teknikkoja sammuttamaan laitteet välittömästi, jotta uudet tietojen päällekirjoitukset ja menetykset voitaisiin estää.

RAID-järjestelmän palautus

Menetelmämme RAID-järjestelmien palauttamisessa on monesti testattu käytännössä, mutta asiantuntijoidemme mielestä RAID:n palauttaminen on siitä huolimatta teknisesti kaikista haasteellisinta. Järjestelmien palauttamiseen käyttämämme menetelmä merkitsee käytännössä sitä, että kokoamme tietolohkot manuaalisesti uudelleen. Tätä edeltää aina kattava analyysi levyjen välisestä tietovirrasta, levyjen järjestyksestä, tietojen rakenteesta sekä hajautetusta pariteettidatasta.

Gine ja nyt jo asiakkaan epätoivoiset teknikot keskustelevat tietojen menetysten laajuudesta ja niiden mahdollisista syistä. Kadonneet tiedostot ovat lähinnä tavallisia dokumentteja, joista Gine saa joitakin esimerkkejä.

Mitä tapahtui ennen asiakkaan soittoa?

Ennen työhön ryhtymistä Ibasin on tiedettävä, mitä toimenpiteitä järjestelmälle on tehty. Asiakasyrityksen teknikot ovat yrittäneet palauttaa varmuuskopiota, mikä teki Ibasin työstä kertaheitolla vaikeampaa, sillä tärkeää dataa on näin toimimalla saatettu ylikirjoittaa. Tietojen palautus etäpalveluna ei tässä tapauksessa ole järkevää, sillä levyjen lähettäminen Norjan laboratorioomme vie vähemmän aikaa. Tavallisesti Ibasin etäpalvelu on kuitenkin nopein tapa palauttaa tiedot. Sitä käytetään usein kun palauttamisella on kova kiire ja kyse on loogisesta virheestä, jolloin laitteisto on muuten toimintakuntoinen.

Kello 19.25 Gine ja teknikot päättävät, että RAID-laitteisto on pakattava ja lähetettävä laboratorioomme Norjan Kongsvingeriin.

Klo 19.30 lähetti on jo matkalla asiakkaamme luokse.

Tasan iltayhdeksän TV-uutisten alkamisen aikaan kaksi insinööriämme palaa takaisin työpaikalleen vastaanottaakseen klo 21.15 saapuvan lähetyksen. Edessä on pitkä yö intensiivistä työskentelyä neljän kiintolevyn tietojen turvaamisen parissa.

Mitä RAID-järjestelmän palauttamisessa tapahtuu?

RAID:n palauttamisessa on oikeastaan kyse kahdesta tärkeästä vaiheesta. Ensiksi on koottava RAID-järjestelmä uudelleen, mikä on aikaavievin vaihe. Oleellisinta on selvittää alkuperäisen järjestelmän kokoonpano, jotta fyysinen jälleenrakentaminen onnistuisi. Samalla tarkistetaan, onko RAID ollut toiminnassa levyjen ollessa poissa käytöstä. Insinöörimme varmistavat, että järjestelmä on huolellisesti jälleenrakennettu ennen kuin tietoja kopioidaan. Tämä lisävaihe varmistaa työn hyvän laadun.

Klo 06.00 kolmas insinööri tulee avuksi työskentelemään loogisen tiedostojärjestelmän kanssa ja analysoimaan tietorakenteita sekä sisältöä. Työssä kuluu pari tuntia, analyysin tulos näyttää kuinka suuri osa menetetyistä tiedoista voidaan palauttaa.

Klo 06.45 lähetti hakee alkuperäiset kiintolevyt ja toimittaa ne asiakkaalle. Asiakkaamme täytyy palauttaa järjestelmänsä toimintaan mahdollisimman nopeasti niillä tiedoilla, joita ei ole menetetty.

Klo 08.00 Ibasin yöllisestä toimeksiannosta tietämättömät työntekijät saapuvat työpaikalleen. Kahvikoneen jonosta päätellen jotkut kollegat ovat puurtaneet koko yön saadakseen kriittisessä tilassa olevan yrityksen pelastettua.

Klo 09.00 kolmas insinööri löytää lopulta ratkaisun tärkeiden tiedostojen palauttamiseksi tiedostojärjestelmästä. Hän työskentelee vielä muutaman tunnin yhdessä kollegansa kanssa analysoimalla palautetuista tiedostoista tehtyjä pistokokeita varmistaakseen tiedostojen laadun. He löytävät myös syyt tietojen menetyksiin. Lopulta kaikki tiedostot saadaan palautettua erittäin hyvälaatuisina.

Tämä on todellinen kuvaus eräästä yöstä Ibas-laboratoriolla. Meillä on lukuisia vastaavia työntäyteisiä öitä vuoden aikana.

Tietojen palautus on intohimomme. Teemme kaikkemme, jotta myös asiakkaamme huomaisivat sen kun toimitamme heidän palautettuja tietojaan.

, , , ,