Go to Top

Tietojen tallennus matkapuhelimissa

Tuiki tavallisen ja yksinkertaisen sovelluksen asentamisen yhteydessä voi käydä niin, että asennus yllättäen keskeytyy ja puhelin lakkaa toimimasta. Laite saattaa jumiutua niin, ettei edes uudelleenkäynnistyksestä ole apua ja puhelimen sisältämät tiedot saattavat kadota jäljettömiin. Toisaalta myös käyttäjän oma huolimattomuus puhelinta käsiteltäessä voi johtaa puhelimen putoamiseen maahan tai veteen vastaavin seurauksin. Mikä tällöin avuksi? Ovatko tärkeät tiedot palautettavissa omin neuvoin vai tulisiko kääntyä asiantuntijan puoleen?

Kun kyse on matkapuhelimista, pitää huomioida niiden erityisominaisuudet, jotka poikkeavat esimerkiksi kannettavista ja pöytätietokoneista.

Miten tiedot tallennetaan älypuhelimissa?

Applen iOS-käyttöjärjestelmään perustuvissa puhelimissa ja tableteissa kaikki tiedot säilytetään laitteen sisäisessä muistissa. Mallista riippuen iPhoneissa on erikokoiset NAND-muistipiirit, minkä lisäksi tietoja voidaan siirtää myös iCloudiin tai iTunesin kautta tietokoneelle. Androidiin pohjautuvat älypuhelimet mahdollistavat sen sijaan kolmen eri tallennusmuodon käytön. Sisäisen muistin, useimmiten NAND-flashmuistin, lisäksi monissa laitteissa on sisäänrakennettu muistikorttipaikka microSD-muistikortille. Edellä mainittujen lisäksi osa tiedoista voidaan säilyttää myös SIM-kortilla sen kapasiteetista riippuen.

Mitkä tiedot älypuhelimesta saattavat hävitä?

Ensiksi on erotettava fyysiset viat eli laiterikot loogisista tietovaurioista. Fyysisestä viasta on kyse esimerkiksi silloin, kun puhelimen flash-muisti tai mikropiirit kadottavat yhteyden laitteen piirilevyyn putoamisen tai muun ulkoisen tekijän seurauksena, jolloin laitteesta tulee käyttökelvoton. Vika voi johtua myös muistikortin huolimattomasta irrottamisesta tai sen irtoamisesta, jolloin tiedot eivät ole tallentuneet oikein tai ne ovat osittain tuhoutuneet. Loogisissa tietovaurioissa on kyse puutteellisista tiedostorakenteista, korruptoituneista tiedostoista, tiedostomuodoista tai vioittuneesta muistinkohdennuksesta. Lyhyesti sanottuna kaikki loogiset virheet, jotka aiheuttavat ongelmia tietojen rekisteröinnissä tai tiedostojen esittämisessä, säilyvät laitteen muistissa.

Näissä tilanteissa on syytä olla yhteydessä asiantuntijaan. Joissakin tapauksissa laitteen käyttäjä voi myös omin avuin, käyttöjärjestelmästä riippumatta, saada tietoja pelastettua.

Miten tietoja voi palauttaa itse?

Jossain tapauksissa älypuhelimen käyttäjä voi myös itse yrittää korjata vikoja. Android-laitteen sisäisen muistin lukemiseksi on saatavilla ohjelmistoja, kuten Ontrack EasyRecovery, jonka avulla laitteessa säilytetty materiaali on mahdollista lukea kun laite on USB-kaapelin välityksellä kytketty tietokoneeseen. Jos tiedot ovat hävinneet järjestelmän kaatumisen tai asennuksen yhteydessä ilmenneen virheen vuoksi, tietojen palauttamisen mahdollisuus riippuu siitä, saadaanko laite kytkettyä onnistuneesti tietokoneeseen ulkoiseksi muistilaitteeksi.

 Apple-laitteiden haasteet

Apple-laitteiden omistajat joutuvat ottamaan huomioon seuraavat seikat:

  • iPhone ei tue SIM-kortin muistia eikä microSD-muistikorttia, minkä vuoksi ainoastaan sisäistä muistia voidaan käyttää tallennukseen. Useimmille käyttäjille sisäiseen muistiin pääsy on kuitenkin hankalaa.
  • Vanhemmat puhelimet iPhone 4-malliin asti on mahdollista asettaa korjaustilaan, jotta sisäistä muistia voitaisiin lukea siihen tarkoitetulla erityisohjelmistolla. Näin myös poistettuja tietoja voidaan yrittää palauttaa, mutta se on varsin haastavaa.
  • Kaikissa uudemmissa laitteissa iPhone 4S-mallista lähtien edellä kuvattu menettely tietojen palauttamiseen ei enää ole mahdollista. Vain ammattitaitoiset palveluntarjoajat, joilla on käytössään erikoistyökalut, pystyvät suorittamaan tietojen palautuksia.

Mistä apua?

Mikäli laite on rikkunut tai siinä on muistivirhe, ongelmaa ei voi ratkaista itse. Käyttäjän mahdollisuus palauttaa tietoja internetistä saatavien ohjelmistotyökalujen avulla on varsin epätodennäköistä. Useimmiten tällaisten ohjelmien käyttäminen johtaa, päinvastoin, tiedon lopulliseen menetykseen kun ne ylikirjoittavat alkuperäisiä tiedostoja yrittäessään palauttaa niitä.

Näistä syistä ongelmatilanteissa olisi aina syytä konsultoida ammattilaista, joka on erikoistunut tietojenpalautukseen. Vain tällaisten ongelmien kanssa säännöllisesti työskentelevät asiantuntijat osaavat arvioida tärkeiden tietojen palauttamisen mahdollisuuden puhelimista tai tableteista. Koska Apple-laitteet ovat ongelmien ilmetessä luonnostaan muita laitteita haasteellisempia, on erityisen tärkeää valita yritys, jolla on pitkä kokemus iPadin ja iPhonen tietojen palauttamisesta.