Go to Top

Tietojen tallennus matkapuhelimissa

Tuiki tavallisen ja yksinkertaisen sovelluksen asentamisen yhteydessä voi käydä niin, että asennus yllättäen keskeytyy ja puhelin lakkaa toimimasta. Laite voi jumiutua niin pahasti, ettei edes uudelleenkäynnistyksestä ole apua ja puhelimen sisältämät tiedot katoavat jäljettömiin. Toisaalta myös käyttäjän oma huolimattomuus puhelinta käsiteltäessä voi johtaa puhelimen putoamiseen maahan tai veteen vastaavin seurauksin. Mikä tällöin avuksi? Ovatko tärkeät tiedot palautettavissa omin neuvoin vai tulisiko kääntyä asiantuntijan puoleen?
Kun kyse on matkapuhelimista, täytyy ottaa huomioon niiden erityisominaisuudet, jotka poikkeavat esimerkiksi kannettavista ja pöytätietokoneista.

Mihin tiedot tallennetaan älypuhelimissa?

Applen iOS-käyttöjärjestelmään perustuvissa puhelimissa ja tableteissa kaikki tiedot säilytetään laitteen sisäisessä muistissa. Mallista riippuen iPhonessa on erikokoisia NAND-muistipiirejä, minkä lisäksi kopiot voidaan myös siirtää iCloudiin tai iTunesin kautta tietokoneelle. Androidiin pohjautuvat älypuhelimet mahdollistavat sen sijaan kolmen eri tallennusmuodon käytön. Sisäisen muistin, useimmiten NAND-flashmuistin, lisäksi monissa laitemalleissa on sisäänrakennettu muistikorttipaikka microSD-muistikortille. Edellä mainittujen lisäksi osa tiedoista voidaan säilyttää kapasiteetista riippuen myös SIM-kortilla.

Mitkä tiedot älypuhelimesta saattavat hävitä?

Ensiksi on erotettava fyysiset laiteviat tietojen loogisista virheistä. Fyysisestä viasta on kyse esimerkiksi silloin, kun puhelimen flash-muisti tai mikropiirit kadottavat yhteyden laitteen piirilevyyn putoamisen tai muun ulkoisen tekijän seurauksena, jolloin laitteesta tulee käyttökelvoton. Vika voi johtua myös muistikortin väärästä irrottamisesta tai sen irtoamisesta, jolloin liitin menee rikki, tiedot eivät ole tallentuneet oikein tai ne ovat osittain tuhoutuneet. Loogisissa virheissä on kyse puutteellisista tiedostorakenteista, vahingoittuneista tiedostoista, tiedostomuodoista tai virheellisestä muistinosoituksesta. Lyhyesti sanottuna kaikki loogiset virheet, jotka aiheuttavat ongelmia tietojen rekisteröinnissä tai tiedostojen esittämisessä, säilyvät laitteen muistissa.
Näissä tilanteissa on syytä olla yhteydessä asiantuntijaan. Joissakin tapauksissa laitteen käyttäjä voi myös omin avuin, käyttöjärjestelmästä riippumatta, saada pelastettua tietoja.

Miten tiedot voi palauttaa itse?

Jossain tapauksissa älypuhelimen käyttäjä voi myös itse yrittää korjata vikoja. Android-laitteen sisäisen muistin lukemiseksi on saatavilla ohjelmistoja, kuten Ontrack EasyRecovery, jonka avulla laitteessa säilytetty materiaali on mahdollista hakea. Tällöin laite kutketään USB-kaapelilla tietokoneeseen, jossa ohjelmaa ajetaan. Jos tiedot ovat hävinneet järjestelmän kaatumisen tai asennuksen yhteydessä ilmenneen virheen vuoksi, tietojen palauttamisen mahdollisuus riippuu siitä, saadaanko laite kytkettyä tietokoneeseen ulkoisena levyasemana.

Apple-laitteiden haasteet

Apple-laitteen omistajat joutuvat ottamaan huomioon seuraavat seikat:

  • iPhone ei tue tiedon tallentamista SIM-korttiin tai microSD-muistikorttiin, minkä takia tallennukseen voidaan käyttää ainoastaan sisäistä muistia. Useimmille käyttäjille sisäiseen muistiin käsiksi pääseminen on kuitenkin hankalaa.
  • Vanhemmat puhelimet, iPhone 4-malliin asti, on mahdollista asettaa korjaustilaan, jotta sisäistä muistia voitaisiin lukea siihen tarkoitetulla erityisohjelmistolla. Näin myös poistettuja tietoja voidaan yrittää palauttaa, mutta se on varsin haastavaa.
  • Kaikissa uudemmissa laitteissa, iPhone 4S-mallista lähtien, edellä mainittu menettely tietojen palauttamiseen ei ole enää mahdollista. Vain ammattimaiset palveluntarjoajat, joilla on käytössään erityisiä ei-kaupallisia työkaluja, voivat suorittaa tietojen palautuksia.

Kuka avuksi?

Jos laite on rikki tai siinä on muistivirhe, ongelmaa ei voi ratkaista itse. Käyttäjän mahdollisuus palauttaa tietoja internetistä saatavien ohjelmistotyökalujen avulla on varsin epätodennäköinen. Tällaisten ohjelmat usein, toisin kuin oli tarkoitus, ylikirjoittavat palautettavaksi tarkoitettuja tietoja tuhoten ne lopullisesti.
Ongelmatilanteissa olisi aina syytä konsultoida ammattilaista, joka on erikoistunut tietojenpalautukseen. Vain näiden vikojen kanssa säännöllisesti työskentelevät asiantuntijat osaavat arvioida tärkeiden tietojen palauttamisen mahdollisuuden puhelimista tai tableteista. Koska Apple-laitteet ovat ongelmien ilmetessä luonnostaan muita laitteita haasteellisempia, on erityisen tärkeää valita yritys, jolla on pitkä kokemus iPadin ja iPhonen tietojen palauttamisesta.