Go to Top

Tietojen palautuksen asiantuntijan tavallinen työpäivä

Oletko koskaan miettinyt, minkälainen on Ibasin asiantuntijoiden tavallinen työpäivä?
Geir Bratberg on kokenut insinööri, joka on työskennellyt Data Recovery clean room –ryhmässämme 23 vuoden ajan. Hänen työnsä on pelastaa mahdollisimman paljon tietoa asiakkailta vastaanottamistamme vaurioituneista tallennusvälineistä.
Tässä esimerkki hänen työpäivästään:

Klo 08.00
Työpaikalle saapumisen ja kahvikupin jälkeen ensimmäisenä tehtävänä on yrittää palauttaa raakadata tulipalossa vaurioituneesta USB-muistista. Piirilevy ja useat muut komponentit ovat tuhoutuneet. Puhdistamisen ja testien jälkeen vaikuttaa siltä, että itse muistipiiriä voidaan lukea. Tämä tarkoittaa sitä, että NAND-muistipiiri on irrotettava, minkä jälkeen tietoja voidaan käsitellä. Työn parissa menee jonkin verran aikaa, ennen kuin pääsen seuraavan tehtävän kimppuun.

Klo 09.30
Seuraavana vuorossa on kannettava tietokone, jolle on tehty käyttöjärjestelmän uudelleenasennus. Asiakas haluaa saada tärkeät asiakirjat ja sähköpostit takaisin. Kiintolevy irrotetaan ja tiedot kopioidaan, jotta toinen insinööri voisi tehdä tarkemman analyysin.

Klo 10:30
Edessäni on ulkoinen kiintolevy, joka on pudonnut käytön aikana. Levyssä on iskusta aiheutuneita vaurioita, naarmuuntunut tallennuspinta ja vioittunut lukupää. Pelastettavat tiedot ovat tässä tapauksessa yksityisiä valokuvia. Työ edistyy lupaavasti, mutta laboratoriossa kestänee vielä pari päivää ennen kuin tulee valmista.

Klo 12.00
Päivän lounaana on SD-muistikortti, jonka koira on yrittänyt syödä. Analyysin aikana tulen johtopäätökseen, että muisti (NAND) on täysin tuhoutunut. Tämä merkitsee huonoja uutisia asiakkaalle.

Klo 13.00
Otan työn alle kannettavan tietokoneen kiintolevyn, jota asiakas ei enää saanut toimimaan. Alan selvittää kirjoitus- ja lukuongelmia, ja epäilen, että iskun aiheuttamat vauriot ovat syynä ongelmiin. Seuraavaksi tarkastan tiedostojärjestelmän selvittääkseni kuinka tärkeää tietoa kiintolevy fyysisesti sisältää. Tällöin voin keskittyä levyn oleellisimpiin osiin. Parhaimman tuloksen saavuttamiseksi on kuitenkin työskenneltävä yön yli.

Klo 15.00
Express-toimeksianto saapuu. Kahdestatoista kahden teratavun kiintolevystä koostuva RAID-järjestelmä on kaatunut kahden levyaseman mentyä rikki. Kaikki ryhmämme työntekijät tulevat apuun saadaksemme työn suoritettua mahdollisimman nopeasti. Saamme molemmat levyt toimimaan, mutta niissä on lukuvirheitä.

Klo 17.00
Ennen kotiin lähtöä jätän Express-työn Hansille, joka jatkaa sen parissa illan ajan. Uskomme, että pystymme pelastamaan suurimman osan tiedoista. Lukuvirheen aiheuttama puuttuva tietojakso on kuitenkin voinut johtaa siihen, että osa tiedoista on menetetty.