Go to Top

Onnellista yhteiseloa RAID-järjestelmän kanssa – Osa 2

Tässä osassa kerromme seitsemän uutta käytännöllistä vinkkiä RAID-järjestelmän hyödyntämisestä.

  1. Älä käytä tiedonpalautustyökaluja RAID:ssa. RAID-ohjainkortin vika tai häiriö virransyötössä voi aiheuttaa virheitä tiedostojärjestelmään tai aiheuttaa tietojen menetyksiä. Koska palautustyökalut kirjoittavat levyille, ne aiheuttavat vahinkoa tietojen loogiselle rakenteelle, mikä puolestaan vaikeuttaa tietojen pelastamista huomattavasti.
  2. Ole tarkkana asetusten kanssa. Useimmat käyttävät RAID:ia sen oletusasetusten mukaisesti. Jotkut ”asiantuntijat” haluavat kuitenkin parantaa kokoonpanoa ottamalla käyttöön esimerkiksi RAID 6 -tason. Tällöin on syytä olla hyvin perillä siitä mitä tekee. Virhetilanteissa tavalliset korjaustoimenpiteet, kuten esimerkiksi tehdasasetusten palautus, vaihtavat järjestelmän RAID 5 -tasolle, mikä johtaa RAID 6:n ylikirjoittumiseen ja tietojen menettämiseen.
  3. Katkaise virta, kun olet poistanut tiedostoja vahingossa tai kuulet epätavallisia ääniä. Tämä ”hätätoimenpide” on välttämätön, sillä laitteiston sammuttaminen tavallisin menetelmin voi ylikirjoittaa tarvittavat tiedot. Sama ohje pätee myös kiintolevyistä kuuluviin epäilyttäviin ääniin. Tässä tapauksessa nopealla toiminnalla voidaan estää levyn vaurioitunutta lukupäätä aiheuttamasta lisätuhoja magneettikiekon pinnalle.
  4. Älä laiminlyö varmuuskopiointia! Jos suunnittelet järjestelmän päivittämistä, muista aina ensin ottaa tiedoista tuore varmuuskopio. Virheitä ei voi ennustaa. Jos tietoja sattuisikin katoamaan, voit aina palauttaa ajantasaisen varmuuskopion vaivattomasti.
  5. Miten varmuuskopio palautetaan? Vältä varmuuskopion palauttamista suoraan alkuperäiseen järjestelmään. Jos toimenpide epäonnistuu tai varmuuskopio ei toimi oikein, tuhoat ainoat olemassa olevat tietojen palautusta varten tarvittavat alkuperäiset tiedostot.
  6. Laitevalmistajien tekninen tuki. Valmistajat tarjoavat usein teknisiä tukipalveluja RAID-järjestelmiinsä, erityisesti monimutkaisemmille laitteistoille. Muista kuitenkin, että teknisen tuen tavoitteena on aina saada järjestelmä toimimaan, eikä siis tietojen palauttaminen. Valmistaja saattaa lähettää teknikkonsa paikan päälle vaihtamaan kiintolevyjä tai muuttamaan asetuksia. Kerro teknikolle heti, että myös järjestelmän tiedot on palautettava. Toimiva laitteisto on laiha lohtu, jos kriittiset tiedot ovat poissa.
  7. Kriisiapu – oikeat kysymykset RAID:n ongelmatilanteissa
  8. Mitä tarkalleen ottaen on tapahtunut? Selvitä itsellesi tilanteen yleiskuva.
  9. Onko tietoja menetetty?
  10. Olivatko tiedot arvokkaita tai kriittisiä?
  11. Onko varmuuskopiota saatavilla?
  12. Mikä taloudellinen merkitys tietojen menetyksellä on?

Vastaukset voivat olla ratkaisevia oikeiden jatkotoimenpiteiden päättämiseksi. Älä tee mitään spontaaneja korjausyrityksiä ennen kuin sinulla on selkeä toimintasuunnitelma ja valtuudet sen toteuttamiseen. Sinulla on usein vain yksi tilaisuus saada tiedot pelastettua.

Copyright: Tim Reckmann/ pixelio.de