Go to Top

Näin saat parasta mahdollista apua

Epäilemättä me kaikki toivomme, että tärkeimmät tiedostomme pysyisivät aina hyvässä tallessa tietokoneessamme. Vaikka tekisimme varmuuskopiot säännöllisesti, joskus käy yksinkertaisesti huono tuuri.

Kun vahinko on tapahtunut ja tietoja hävinnyt, aloitetaan tilanteen selvittäminen tavallisesti ”googlettamalla”. Hakutuloksissa on useita enemmän tai vähemmän maksullisia vaihtoehtoja. Kerromme nyt, mitä sinun tulisi ottaa huomioon tilanteen kartoittamiseksi – ja oikean avun saamiseksi.

  • Sinulla on vain yksi tilaisuus pelastaa tiedot – Tietojen palautuksessa ”yritys – erehdys” -ajattelumalli voi olla tuhoisa lähestymistapa. Joka neljännessä vastaanottamassamme toimeksiannossa laitteen käyttäjä on jo yrittänyt korjata vikaa itse. Näistä 25 %:ssa kaikki tiedot on menetetty lopullisesti virheellisten toimenpiteiden seurauksena. Kun ulkoinen IT-tuki on yrittänyt tietojen palautusta, lopullisten tietojen menetyksien osuus on 50 %. Oikeanlaisten toimenpiteiden valitseminen on siis ensiarvoisen tärkeää heti alusta saakka.
  • Valitse varma vaihtoehto kyseenalaisen sijaan – Tietojen palautus on käsityötä ja jokainen tapaus on ainutlaatuinen. Kannattaa siksi turvautua yritykseen, josta olet kuullut aiemminkin. Palveluntarjoajan valintaprosessia ohjaavat kuitenkin usein omat mieltymykset ja ostokäyttäytyminen. Tällöin kannattaa ottaa huomioon sellaisia tekijöitä kuin kokemus, menetelmät, yhteistyöverkostot, hinnat ja käytettävissä olevat toimitilat sekä laitteistot.
  • Kokemus kertoo paljon – Tallennusteknologiat kehittyvät jatkuvasti. Tästä hyviä esimerkkejä ovat mm. SSD/Flash-muistit, pilvitallennus ja virtualisointi sekä tietojen salaus. Pitkä kokemus merkitsee, että yrityksellä on resursseja ja karttunutta kokemusta. Pitkän kokemuksen omaava yritys todennäköisesti tietää, minkälaisten ongelmien kanssa kulloinkin ollaan tekemisissä. Kokeneella insinöörillä on käytettävissään erikoistyökaluja, joita on kehitetty aina tarpeen mukaan uudenlaisia vioittuneita tallennusvälineitä varten. Sen takia kokemus kulkee usein käsi kädessä osaamisen kanssa.
  • Kysy – Asiakaspalvelu on sinua varten. Sinun tulee saada vastaus kaikkiin kysymyksiisi. Sinun tulee saada tarkat tiedot hinnoittelusta ja siitä, mitä kaikkea tietojen palautusprosessissa tapahtuu. Mitä tapahtuu, jos kaikkia tietoja ei saada palautettua? Entä jos tarvitaan varaosia? Sisältyvätkö postikulut hintoihin? Mistä tiedät, mitkä tiedostot ovat palautettavissa? Mitä hintoihin sisältyy? Tarkista myös aina, missä työ suoritetaan. Epäselvät vastaukset ja puutteelliset tiedot ovat aina huono merkki.
  • Onko suhdeverkostoilla merkitystä? – Voit arvioida yrityksen luotettavuutta myös tutkimalla, millaista yhteistyötä se tekee kansainvälisten laitevalmistajien ja paikallisten jälleenmyyjien kanssa. Jos kaipaat apua paikan päällä, voit käydä keskustelemassa tiedonpalautusprosessista jonkin jälleenmyyjän luona.
  • Kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta – Tosiasia on, että tapauskohtaisesti harkittu ja käsin tehty työ maksaa enemmän kuin liukuhihnamaiset menetelmät. Kun kiintolevyäsi kohdellaan yksilönä, on myös työn jälki paras mahdollinen. Päätöksenteossa työn kokonaishinnan tulisi olla selvillä etukäteen ja olisi järkevää valita sellainen palvelu, jossa tallennusväline analysoidaan laboratorio-olosuhteissa ennen tietojen palautusta ja saat listauksen pelastettavissa olevista tiedostoista. Näin varmistat, että eniten tarvitsemasi tiedot saadaan palautettua, etkä maksa turhasta – et osta ”sikaa säkissä”.