Go to Top

Kun yrityksen tärkein omaisuus on vaarassa kadota

Merkittävä liiketoimintariski yrityksille

Yrityksille tietojen menetys on liiketoimintariski, josta seuraa välittömiä ja välillisiä kustannuksia – ei tekninen ongelma, jollaiseksi se monesti mielletään. Sen takia jokaisella yrityksellä pitäisi olla selviytymissuunnitelma tietojen menettämiseen johtavien vahinkojen varalle. Jos tällaista ajantasaista ja toimivaksi testattua suunnitelmaa ei ole, pitäisi onnettomuutta seuraavien toimenpiteiden valinnassa ja toteuttamisessa olla sitäkin huolellisempi. Lienee itsestään selvää, että päätöksenteko toimenpiteistä kuuluu liiketoiminnasta vastaavalle johtajalle tai hänen valtuuttamalleen henkilölle.

Käsittelemistämme laitteista suurin osa on edelleen mekaanisia kovalevyjä, vaikkakin erilaisten Flash NAND ja ePCM -teknologioihin perustuvien tallennusvälineiden osuus kasvaa jatkuvasti. Näitä teknologioita käytetään mm. tietokoneiden SSD-levyasemissa, älypuhelimissa, muistitikuissa ja kasvavassa määrin myös palvelimien ja konesalien levyjärjestelmissä. Tähän mennessä kertyneen kokemuksemme perusteella SSD-levyt eivät ole osoittautuneet perinteisiä kovalevyjä luotettavammiksi.

Teknologiaa asiakkaan eduksi

Kovalevy on hienomekaaninen laite, jonka toleransseja mitataan nanometreissä (0,000,001 mm). Tällaisia laitteita pystyvät käsittelemään ainoastaan siihen erikoistuneet asiantuntijat sitä varten kehitetyillä erikoistyökaluilla siihen tarkoitetuissa tiloissa.

Kovalevy, jossa on sisäisiä, mekaanisia vaurioita, pitää lähes poikkeuksetta avata, analysoida ja korjata lukukelpoiseksi siihen tarkoitetuissa ISO-5/Class 100 -puhdaslaboratoriotiloissa, joissa ilma on noin 10.000 kertaa puhtaampi kuin normaali huoneilma. Puhdastiloista ei kuitenkaan ole hyötyä jos käytettävissä ei ole laitteen korjaamiseen tarvittavia, alkuperäisosien kanssa täysin identtisiä varaosia. Jotta työn suorittaminen ei keskeytyisi osien puutteeseen, varaosavarastossamme on pelkästään kovalevyasemia yli 150.000 kappaletta.

Levyjen tallennuspintojen pienimpien pintavaurioiden havaitsemiseen ja tarkastelemiseen tarvitaan tehokas mikroskooppi. Jos vaurioita ei pystytä havaitsemaan, tiedostoja voidaan menettää lisää, lopullisesti. Tähän tarkoitukseen käytössämme on useita n. 80.000 € arvoisia Carl Zeiss -mikroskooppeja.

SSD-levyjen tiedonpalautuksen kulmakiviä ovat toisaalta laiteohjelma, joka määrittää tietojen sisäisen tallennuslogiikan muistiavaruuteen ja toisaalta vioittuvat komponentit, kuten jänniteregulaattori ja muistipiirit. Inhimillisistä vahingoista ja tiedostojen korruptoitumisesta johtuvat tietojen menetykset ovat samanlaisia tallennusteknologiasta riippumatta, joskin tietojen palautus SSD-levyistä on huomattavasti haasteellisempaa kuin vanhemmista teknologioista.

Ns. raakadatan lukeminen tallennusvälineestä ”bitti bitiltä” edellyttää erikoistyökaluja. Yli 100 tuotekehitysasiantuntijaamme kehittävät tietojen pelastamiseen jatkuvasti uusia menetelmiä ja työkaluja, jotka ovat ainoastaan omassa käytössämme. Niillä pystymme käsittelemään myös uusimpia tallennusteknologioita. Tällä hetkellä olemme kohdistaneet tuotekehitysresurssejamme erityisesti SSD- ja älypuhelinmuistien työkaluihin.

Ennen kuin pelastetut tiedostot toimitetaan asiakkaalle, niiden toimivuus pitää varmistaa. Parin viime vuoden aikana olemme pelastaneet tiedostoja menestyksekkäästi yli 7.000 erilaisesta tiedostoformaatista.

Tietojen ammattimainen pelastaminen on erikoisala, jolla ei ole mitään tekemistä perinteisten tietokonekorjaamojen tarjoamien palvelujen kanssa. Korjaamoiden ensisijainen tavoite on korjata rikkinäinen laite kun tiedonpalautuksen ammattilaisille asiakkaan tiedostot ovat keskiössä ja laitteen rooli toissijainen. Rikkinäisiä tallennusvälineitä ei koskaan korjata niiden uudelleen käyttämistä varten, eikä niiden käsittelyyn suositella minkäänlaisia tiedonpalautusohjelmia jos tiedostot halutaan vielä takaisin. Jos varmuuskopiot eivät ole ajan tasalla ja tiedot ovat tärkeitä, on suositeltavaa kääntyä tiedonpalautuksen ammattilaisen puoleen mahdollisimman aikaisessa vaiheessa – kustannuksistaan huolimatta se on useimmiten edullisin vaihtoehto.

Asiakkaamme kuvaus kokemuksistaan tiivistää hyvin toimintamme ytimen, jossa huipputeknologia on valjastettu asiakkaan eduksi. Kriittinen tieto voi olla yhtä hyvin pienessä muistikortissa kuin mittavassa levyjärjestelmässäkin.

Kun kuvaajan tärkein omaisuus on vaarassa kadota

Visuaalista huippuluokkaisuutta tarjoavalle mediatoimistolle kuvat ovat tärkeintä omaisuutta. Mutta mitä sitten, kun satoja kuvia sisältävä muistikortti hajoaa ja usean päivän kova työ on vaarassa kadota sekunneissa?

Moni yritys kohtaa saman ongelman jossain vaiheessa muistikortin, ulkoisen kovalevyn tai tietokoneen kanssa. Myös kuluttajille tiedostoihin kohdistuvat vahingot ovat tuttuja; milloin kahvit kaatuu läppärin päälle tai lomakuvat ovat poistuneet vahingossa.

Kun paniikki vaurioituneista tai kadonneista tiedostoista iskee ja korjauskeinon etsintä alkaa, on tärkeintä tietää että kortti tai laite on luotettavissa käsissä. Lisävahinkoa tuskin yksikään haluaa enää tiedostoilleen. Me Hekuma Mediassa olemme tästä syystä erittäin tyytyväisiä yhteistyöhön Ibasin kanssa; palvelu oli ensiluokkaisen luotettavaa ja saimme kuvat takaisin vaivattomasti.

Huomattuamme ongelman muistikortissamme kävimme kortin kanssa ensin mutkan lähimmässä elektroniikkaliikkeessä, josta meidät ohjattiin ottamaan yhteyttä Ibasiin. Ja onneksi ohjattiin, sillä puhelun ensimmäisistä hetkistä lähtien paniikki alkoi laskemaan.

Meille tuli tunne siitä, että työntekijät todella tekevät parhaansa, jotta kuvat saadaan palautettua meille. Sadan prosentin varmuutta ei toki koskaan ole, mutta Ibas Ontrack:illa on tiedostojen palautuksesta 40 vuoden kokemus ja vahva kansainvälinen konserni – laboratorioita on maailmalla yhteensä 17 kappaletta. Jos tiedostoja ei saada Suomessa palautettua, voidaan muiden asiantuntijoiden apua hakea esimerkiksi Norjasta.

Lähdimme puhelun jälkeen käymään Ibasin toimistolla Helsingissä ja vastaanotto oli yhtä ystävällinen kuin puhelussa. Meille kerrottiin perin pohjin, mitä seuraavaksi tulee tapahtumaan ja työ kuvien palauttamisen eteen aloitettiin jo samana iltapäivänä.

Jätimme siis muistikortin toimistolle arvioitavaksi luottavaisin mielin. Jo seuraavana aamuna saimmekin iloisen puhelun – kaikki kuvat saadaan palautettua. Saimme puhelun jälkeen sähköpostitse tunnukset palveluun, jonka kautta pääsimme helposti jo etukäteen katsomaan palautettavat kuvat koneeltamme. Ja siellähän ne olivat kaikki, tallessa ja vahingoittumattomina.

Tämän jälkeen sovimme, että kuvat palautetaan meille kolmen arkipäivän aikana. Kuvat pystytään tarvittaessa palauttamaan asiakkaalle jopa päivässä, mutta meidän tapauksessamme kuvilla ei ollut niin suurta kiirettä, joten kolmen päivän odotusaika sopi meille mainiosti.

Meidät pidettiin alusta loppuun saakka tilanteen tasalla ja yhteydenottoihin vastattiin nopeasti. Ennen kuin huomasimmekaan, olimme jo takaisin työn touhussa kuvien kanssa. Kiitollisena muistelemme edelleen hyvin sujunutta yhteistyötä Ibasin kanssa.