Go to Top

Kannattaisiko tietojen palautus kuitenkin jättää ammattilaiselle?

Ibas KLDiscovery tietojen palautus

Tiedot katoavat pääosin samoista syistä kuin IT-aikakauden alkuaikoina, noin 90 % tietojen menetyksistä johtuu kiintolevy- ja ohjelmistovioista sekä inhimillisistä virheistä. Luonnonkatastrofit tai virushyökkäykset aiheuttavat piikkejä tilastoihin. Ransomware-hyökkäysten ja virtualisoinnin myötä IT-ammattilaisen laitteisiin ja järjestelmiin liittyvien uhkien ja haasteiden määrä on kasvanut.

Vielä jokunen vuosi sitten IT-tuki saattoi onnistua palauttamaan tiedot itse, ilman ammattilaisen apua. Esimerkiksi vaurioituneet RAID-levyt voitiin vaihtaa uusiin, jolloin parhaassa tapauksessa kadonneet tiedot saatiin palautettua ja järjestelmä pystyyn. Nykypäivänä virtualisoidut järjestelmät ovat monimutkaistuneet ja järjestelmissä käytetyt teknologiat ovat riippuvaisia toisistaan. Tietojen palautus laitteiston sisäänrakennettuja toimintoja apuna käyttäen on tullut melkein mahdottomaksi.

Jopa halvemmat ja vähemmän ominaisuuksia sisältävät NAS (RAID)- järjestelmät, jotka ovat tarkoitettu pienille- ja keskisuurille yrityksille tai joita käytetään palvelimena kotioloissa, pitävät sisällään useita samoja ominaisuuksia kuin korkeatasoisemmat palvelinjärjestelmät. Deduplikointi ja virtualisointi yhdessä voivat aiheuttaa ongelmia, mikäli tämäntyyppinen järjestelmä kaatuu, eikä varmuuskopioita ole saatavilla. Tietojen palauttaminen ilman tietojen palautukseen erikoistunutta ammattilaista on mahdotonta, sillä tiedot ovat tallennettuna järjestelmän eri kerroksiin ja kerrokset on palauttava yksitellen.

Yhdessä Kroll Ontrackin toimeksiannossa QNAP NAS-järjestelmältä palautettiin ensin kuusi tietokerrosta, ennen kuin varsinaisiin tiedostoihin päästiin käsiksi. Korkeatasoisista erikoistyökaluista huolimatta tehtävä oli varsin haastava jopa huippuammattilaisille.

Jos kyseessä on mekaaninen tai fyysinen vaurio, työ pitää tehdä pölyttömässä puhdastilassa.  Kokemuksemme mukaan kiintolevyn tai SSD:n avaaminen keittiönpöydällä kokeilumielessä aiheuttaa vain lisää vahinkoa ja saattaa tehdä tiedostojen palauttamisesta mahdotonta. Jos ajattelee kuinka hankalaa kuluttajan on itse korjata tai ylipäänsä korjauttaa moderni kodinkone, niin entäpä sitten kiintolevy. Virheen mahdollisuus mitataan kiintolevyjen kohdalla nanometreissä (0,000,001 mm), onko sinulla mikroskooppia? Entä löytyykö täysin identtinen (toisinaan jopa samaa erää olevaa) varaosalevy hyllystä?  Tiedätkö mitä olet tekemässä? Sama pätee älypuhelimiin, kuten edellisessä blogitekstissä kerroimme, palautus ei välttämättä ole niin helppoa kuin äkkiseltään kuvittelisi.

Jos tiedot katoavat, ota yhteys tunnettuun ja kokeneeseen tietojen palautukseen erikoistuneeseen asiantuntijaan. Miten palveluntarjoaja tulisi valita? Etsi yritystä joka on tunnettu ja jolla on aikaisempaa kokemusta tietojen palauttamisesta ko. laitteella, järjestelmällä tai älypuhelimella. Ainoastaan todisteet onnistuneista tietojen palautustapauksista voivat antaa osviittaa palvelun laadusta. Tämän lisäksi voit vaikka tarkistaa mitä palveluntarjoajasta kirjoitetaan blogeissa tai keskustelufoorumeilla.

Lisäksi tulisi muistaa, että tasokkaammat palvelut harvoin ovat ilmaisia tai halpoja. Mitä haastavampi ja aikaa vievämpi tapaus on kyseessä, sitä enemmän tietojen palautus todennäköisesti tulee maksamaan. Jos tiedostot ovat arvokkaita yrityksellesi tai tunnearvoltaan sinulle henkilökohtaisesti, ei kannata etsiä halvinta, vaan parasta korjaajaa. Tämä on tärkeää huomioida tietoja palautettaessa, sillä yleensä palautusta voidaan yrittää vain kerran. Jos tietojen palautus epäonnistuu ensimmäisellä kerralla, ei tietoja tämän jälkeen enää välttämättä pystytä palauttamaan edes maailman parhaan asiantuntijan toimesta.

Lisätietoja tietojen palautukseen liittyvistä palveluista löydät osoitteesta www.ibas.fi tai soita meille 09-2727 210, autamme mielellämme!