Esimerkkejä haastavista tiedonpalautuksista

maanantai 18. kesäkuuta 2018 - Jyri Pohja

Laboratorioissa ja puhdastiloissa ympäri maailmaa työskentelevät tiedonpalautusinsinöörimme käsittelevät vuosittain kymmeniä tuhansia tiedonpalautustapauksia. Osa tapauksista on melko helppo ratkaista, kun käytössä on oikeat välineet ja tarvittava kokemus, mutta jotkut tapaukset saavat kokeneimmankin insinöörin raapimaan päätään. Vuonna 2017 yhdysvaltalaiset insinöörimme joutuivat käsittelemään useita Harvey ja Irma -hurrikaanien aiheuttamista vahingoista kärsineitä tallennusvälineitä eri puolilla maailmaa olevien työkavereidensa avulla. Ibas Ontrack lahjoitti myrskyn uhreille tiedonpalautuspalveluita 500 000 dollarin edestä ja auttoi heitä myös paikan päällä. Hurrikaanit eivät kuitenkaan olleet vuoden ainoat luonnonkatastrofit: hirmumyrsky Debbie oli suurin trooppinen myrsky Australian alueella kuuteen vuoteen. Se iski Queenslandiin maaliskuun lopussa aiheuttaen vakavia tulvia ja vesivahinkoja.

Alla muutama esimerkki haastavista toimeksiannoista, joita asiantuntijamme ratkoivat luonnonkarastrofien ja ”normaalin“ käytön aiheuttamien vahinkojen seurauksena:

 

Debbie-myrsky aiheutti tuhoja Australian Queenslandissa ja sen uhriksi joutui myös erään asiakkaan toimisto. Vesimassat peittivät kalusteiden ja toimistolaitteiden lisäksi asiakkaan varmistuspalvelimen, jotka päästiin hakemaan mutaisesta vedestä vasta myrskyn väistyttyä. Asiakas lähetti palvelimen Ibas Ontrackin Brisbanen toimistolle tiedostojen palauttamista varten. Insinöörien oli puhdistettava lika palvelimesta, kuivattava sen sisällä olevat levyasemat ja luettava ne, ennen kuin he onnistuivat palauttamaan yrityksen tärkeät tiedot. Tietojen uudelleen luominen olisi vienyt yritykseltä kuukausia ja todennäköisesti johtanut yrityksen sulkemiseen.

Joskus insinöörimme eivät usko silmiään, kun he saavat käsiinsä laitteita, joista tietoa tulisi palauttaa. Niin kävi tässä tapauksessa: insinöörimme saivat asiakkaalta levyn, jossa kerrottiin olevan laitteistovika. He hämmästyivät huomatessaan, että yksi levyaseman sisäisistä levyistä oli rikkunut sirpaleiksi kovan iskun vuoksi. Tehtävä oli vaikea, mutta insinöörimme saivat lopulta luotua levykuvan levylle tallennetuista tiedoista ja onnistuivat palauttamaan merkittävän määrän valokuvia.

.

Joskus tietoja tuhoutuu tulipalossa. Tässä australialaisessa tapauksessa tuli oli tuhonnut asiakkaan verkkolevyaseman molemmat levyt, jotka sisälsivät tärkeitä yritystietoja. Kuvaa katsomalla ei ehkä uskoisi, että insinöörimme onnistuivat palattamaan kaikki tiedostot molemmilta levyiltä.

Elokuun 25. päivän tienoilla tason neljä hurrikaani Harvey iski Texasiin 209 kilometrin tuntinopeudella ja sen seurauksena joillain alueilla kärsittiin pahoista tulvista. Yksi uhreista pyysi Ibas Ontrackilta apua saadakseen tiedostonsa palautettua kahdesta levyasemasta, jotka olivat olleet veden alla lähes kolme päivää. Molemmat levyt lähetettiin Ibas Ontrackille. Muutamassa päivässä molempien levyjen kaikki tiedot saatiin palautettua, kopioitua uusille ulkoisille kiintolevyille ja lähetettyä takaisin asiakkaalle.

Huvittavin tiedonpalautustapaus sattui Itävallassa. Asiakas toimitti meille ulkoisen kiintolevyn ja kertoi asiantuntijallemme, että ongelma syntyi, kun hänen vauvansa seisoi kiintolevyn päällä. Asiakkaan levystä kuului ääniä, eikä tietokoneen käyttöjärjestelmä enää sen jälkeen kyennyt löytämään kiintolevyä.

Vauva ei kuitenkaan ollut onnistunut tanssahtelemaan levyasemaa täysin romuksi. Levyllä oli kokonaisuudessaan yksi teratavu tietoa, josta vain 14 pientä tiedostoa oli vioittunut lopullisesti niin, ettei niitä pystytty palauttamaan. Niinpä suurin osa tiedoista – tärkeät vauvakuvat ja perheen muut muistot – lähetettiin asiakkaalle uudella ulkoisella kiintolevyllä vain muutaman tunnin kuluttua.

Kuvien tekijänoikeudet: Kroll Ontrack ja

LuidmilaKot/pexels.com

https://pixabay.com/en/kid-notebook-computer-learns-1520705/

CC0-lisenssi

 

 

img_600x600_shirtontrack

Soita ja pyydä apua heti!