Go to Top

PokemonGo on vasta alkua

Pokemon Go:n julkaisu mullisti maailmaa viime kesänä. Mobiilipeli oli lehtien otsikoissa ja ennen pitkää myös kaikkien kadulla kulkevien käsissä. Ensimmäisen viikon aikana sen suosio ylitti jopa Tinderin ja Twitterin.

Ilmiömäinen peli sai nuorison ylös ja ulos sohvan pohjalta metsästämään hahmoja oikeassa luonnossa. Monet aikuisetkin innostuivat 90-luvun jälkeen nostalgia-arvon saavuttaneiden Pokemonien jahtaamisesta. Nintendo ja Google onnistuivat tekemään läpimurron fyysisen aktiivisuuden lisäämisessä yhdistämällä koukuttavan mobiilisovelluksen todelliseen ympäristöön.

Lisätyn todellisuuden mahdollisuudet

Pokemon Go osoittaa, miten innovatiivisesti lisättyä todellisuutta (AR – augmented reality) voidaan hyödyntää. Siinä virtuaalisia elementtejä yhdistetään puhelimen näytöltä katseltavaan todellisuuteen. Näin voit löytää Charmanderin loikoilemassa olohuoneessasi tai Pidgeyn lentelemässä läheisessä puistossa.

Pokemon Go lienee vasta alku suuremmalle vallankumoukselle. Kamerat ja suorittimet kehittyvät jatkuvasti, mikä luo valtavat mahdollisuudet kaupankäynnin ja tuotannon kehittämiseen tulevaisuudessa.

Applen Tim Cook kertoi seuraavansa innolla, tuleeko lisätystä todellisuudesta seuraava laskenta-alusta. Joka tapauksessa sille ennustetaan valtavaa suosiota.

Ostosten tekeminen

Lisätty todellisuus luo uudenlaiset edellytykset liikkeiden ja verkkokauppojen ostokokemuksen kehittämiseen. Brittiläinen vaateketju Topshop on ottanut käyttöön virtuaalisen sovituskopin, jossa vaatteen istuvuutta voi arvioida näytöllä menemättä perinteiseen sovituskoppiin.

Verkkokauppa

Olisi jännittävää nähdä, miltä verkkokaupan vaate näyttää päällä ennen sen ostamista.

Ikea on yhdistänyt lisätyn todellisuuden perinteiseen paperikuvastoonsa.

Ikean sovelluksen avulla voit skannata tuotteita kuvastosta ja kokeilla kuinka ne sopivat kotiisi. IKEAn mukaan suurin osa asiakkaista ei tiedä asuntonsa tarkkaa kokoa ja 14 % asiakkaista ostaa huonekaluja, jotka eivät sovikaan suunniteltuun paikkaan.

Ikean viestintäpäällikkö Mattias Jöngardin mukaan uutta teknologiaa ja toimintoa tärkeämpää on luoda palveluja, jotka ovat todellisuudessa hyödyllisiä asiakkaille.

Teknologian tulevaisuus

Tällä hetkellä monet tahot yrittävät luoda entistä kekseliäämpiä ratkaisuja ja ennusteidemme mukaan uusia lisätyn tulevaisuuden sovelluksia on luvassa monella uudella alalla.

Tulevaisuudessa teollisuuden työntekijät hyödyntävät virtuaalitodellisuutta (VR – virtual reality) ja puettavia älylaitteita monella tapaa. Vaikka Google Glass -lasit eivät saaneetkaan toivottua vastaanottoa, sopivat vastaavanlaiset tuotteet hyvin tehtaisiin.

PwC:n selvityksen mukaan 70 % amerikkalaisista teollisuusyrityksistä odottaa virtuaalitodellisuuden ja lisätyn todellisuuden luovan tärkeitä työkaluja tehdastuotantoon kolmen seuraavan vuoden aikana.

Autoteollisuus on jo kehittänyt useita keinoja hyödyntää lisättyä todellisuutta.

Olemme nähneet vasta murto-osan teknologian mahdollisuuksista. Samalla kun seuraamme, kuinka lapset keräävät Pokemoneja kaduilta, jäämme odottamaan entistä suurempia teknologian mullistuksia.